Martin Luther

Martin Luther

Martin Luther!

Jeg hverken kan eller vil tilbagekalde noget, eftersom det hverken er sikkert eller tilrådeligt at gå imod sin samvittighed. Her står jeg. Jeg kan ikke andet. Så Gud hjælpe mig. – Amen!

Der er noget respektindgydende over Martin Luthers måde at byde sine anklagere trods på.

Disse ord blev sagt til sit forsvar 1521 på rigsdagen i Worms. Her var Luthers liv i fare.

Fire år tidligere 31. oktober 1517 var det han slog sine 95 teser op på døren til Slotskirken i Wittenberg. Det var begyndelsen på Reformationen.

Der er to udfordringer mod den romerske kirkes autoritet.

  1. Luthers teologiske revolution.
  2. Alle de troende udgør præsteskabet.

 

Frelse er at direkte søge Gud gennem Jesus Kristus. – Frelse er at få syndernes forladelse og vinde det evige liv.

Frelse er uafhængig af præsters omskiftelige autoritet.

Nogle præster rejste penge til kirkens arbejde og kirkebyggeri ved at sælge aflad. Der medfulgte en garanti ved at sælge aflad. Kvitteringen om en kortere tid i skærsilden.

Luther overbevisning (åbenbaring) går ud på at frelse kun fås af Gud; gennem Hans nåde uden præstens indblanding.

Luther talte om et præsteskab, der bestod af alle troende og opfordrede alle mennesker til selv at læse Bibelen.

Der var meget overtro i den katolske kirke, som også i den grad var ubibelsk og menneskeligt påfund.

Luther: Frelse kan ikke forstås med forstanden. – Frelse er tro.

 

Reformationen var ikke kun Martin Luther. – Den katolske kirke havde virkelig problemer. Reformatorer opstod alle vegne. Det var svært at undertrykke og få bugt med. Det var en vækkelse som var svær at stoppe. Den afslørede det religiøse fup der foregik i Den Katolske Kirke.

Reformatorer kan nævnes: Ulrich Zwingli i Zürich. – Jean Calvin i Geneve m.fl.

Den Romersk Katolske Kirke var en mastodont og svær at kæmpe imod. Mange reformatorer før gennembruddet blev brændt på bålet. En af dem hed Johan Huss.

Reformationen med alle reformatorerne er ikke fuldendt. – I den Protestantiske verden var der også store vanskeligheder når det gjaldt udvikling.

Der var læger og forskere der gjorde deres opdagelser. De kom ofte i problemer med den religiøse verden, både fra den katolske side og fra den protestantiske side.

Religiøse ledere brugte stadig magt og det kostede mange livet. Nogen blev dømt til døden af de religiøse ledere. Dødsmetoden var ofte: Brændt på bål.

Den slags fordømmelser er ikke Guds måde; men en typisk religiøs måde at vise sin magt på.

Det handler for et trossamfund at udøve sin magt og autoritet. Der var forskellige steder en begyndende tolerance af forskellighederne.   

Nyeste kommentarer

16.07 | 03:12

Oskar Grove Dear brother in christ I am pleased to inform that ours is a regi...

09.07 | 11:06

Jeg er Ove Kingod og stammer fra biskop Ths. Kingos storesøst...

20.11 | 07:41

Hej Oscar. Må jeg bruge billedet David spiller for Saul fra www.denglad...

19.11 | 13:51

Tak for positiv respons. Utroligt alligevel at Kingo slægten har været her.

unsplash